Serowa tarta z brukselką

piątek, 11 kwietnia 2014 · Posted in , , , , , , , , ,



Postanowiłam tworzyć swoją własną "książkę kucharską". Wczoraj pomyślałam sobie, że ten blog stanowi dla mnie właśnie coś takiego:), Mimo że zapisuje miliony kartek różnymi przepisami to jednak nie ma to jak wrzucić coś  na stronę niech sobie wisi. Okraszone zdjęciem zawsze łatwiej znaleźć. Nie będę już spinać się harmonogramowo, że co ileś tam musi być coś nowego. To miejsce będzie moje i dla mnie:) A jeśli ktoś przy okazji skorzysta z tego, co tu gotuję i o czym będę opowiadać to tym bardziej będzie to fajne:)

Zmyśliłam wczoraj tartę:) Tartę z brukselką, za którą mój P. tak przepada. Muszę przyznać, że do tej pory warzywo było mi obce ze względu na swoją złą sławę.
Jednak P. oswoił mnie z tą przeuroczą małą kapustką i wczoraj sama ochoczo przystąpiłam do wymyślania tarty z jej wykorzystaniem.



Inspiracja przyszła sama , w sklepie, przez ten oto produkt.





Nie jest to, co prawda bryndza z krwi i kości. Ta prawdziwa powinna być wyłącznie z mleka owczego, w tej mleka owczego znajdziemy jedynie 3%, reszta to mleko krowie. Swoją drogą ciekawe czy są (pewnie nie ma) jakieś przepisy prawne, które regulują i chronią właśnie bryndzę przed takim podszywaniem się.
Żeby była jasność, bardzo lubię ten ser, często zajadam go z kanapką, ale nazwa "bryndza" użyta jest niezgodnie z prawdą...To taka mała dygresja, rozważania moje, funkcja dydaktyczna.

Tartę jednak upiekłam, wyszła bardzo smaczna więc nie ma się, czego powstydzić, polecam na kolację, imprezę...Ja dziś np. zjadłam ją na śniadanie popijając kubkiem zupy grzybowej..Ot, co!:)

Kruche ciasto:

  • 300 g przesianej mąki,
  • 200 g masła,
  • 1 żółtko,
  • 2 łyżki śmietany 22%,
  • 6 orzechów włoskich, rozbitych w moździerzu bądź malakserze na pył,
  • pół łyżeczki soli,
  • pół łyżeczki gałki muszkatołowej,
Wszystkie składniki połączyć ze sobą (masło, aby lepiej się wyrabiało pokroić w małe kawałki). Wyrobione ciasto rozwałkować na posypanym mąką blacie, nawinąć na wałek i przenieść do formy, Dno ciasta ponakłuwać widelcem i tak przygotowany spód wstawić do lodówki na ok. 30 min żeby się schłodziło.
Po tym czasie wstawić do pieca nagrzanego do 200st i piec ok 20 min, aż ciasto się zarumieni.
Wyjąć i nieco przestudzić.

Farsz:

  • 300 g drobnej brukselki,
  • 3 plastry gotowanej szynki,
  • 1 kostka bryndzy (125g),
  • kubeczek małej śmietany 22% (można wykorzystać i do ciasta i do farszu jedną)
  • 2 jajka (podzielone na żółtka i białka) - będę wykorzystywane oddzielnie,
  • 1 duży por,
  • 2 ząbki czosnku,
  • sól,
  • pieprz,
Brukselki umyć i obgotować w osolonym wrzątku (gotować ok 20 min, w piekarniku się dopieką)
Odsączyć i przelać zimną wodą. Odstawić do ostygnięcia.
Pora umyć i pokroić w talarki. Czosnek pokroić w drobną kostkę. Plastry szynki pokroić w paseczki.
Na patelni rozgrzać oliwę i wrzucać najpierw szynkę, chwilę podsmażyć, następnie dodać pora a na samym końcu czosnek. Podsmażać do czasu aż por zrobić się szklisty i odstawić do przestygnięcia
W czasie, gdy podsmażają się składniki, miksujemy śmietanę z bryndzą, dodajemy po żółtku, następne dodajemy, gdy pierwsze całkowicie połączy się z masą śmietanową. Doprawiamy solą oraz pieprzem.
Następnie dodajemy lekko przestygnięte pory do masy śmietanowej i mieszamy.
W drugiej misce ubijamy 2 białka na sztywną pianę i bardzo delikatnie łączymy z porami w śmietanie:)
Całość wylewamy na podpieczony już spód, na wierzchu układamy brukselki i wstawiamy do piekarnika wciąż nagrzanego do 200st.
Pieczemy ok 25 min. Na 5 min przed wyjęciem wierzch można posypać startym żółtym serem.

Czynności wydaje się wiele, ale wczoraj przygotowanie tej tarty zajęło mi 1,5 godz. łącznie z czasem pieczenia. 

Myślę, że bryndzę można spokojnie zastąpić jakimś serem pleśniowym typu lazur. Wszystko kwestia gustu, dostępności produktu oraz tego, na co mamy ochotę.

Życzę smacznego,


źródło zdjęcia bryndzy podkarpackiej  leclerc.com.pl

Leave a Reply

Obsługiwane przez usługę Blogger.