Śledzie pod pierzynką

piątek, 4 stycznia 2013 · Posted in , , , , , ,


Jest kilka popisowych dań mojej mamy, na które przepisy poszły w świat (ten ostatnio poleciał do mojej przyjaciółki z lat licealnych do Anglii , Mada jest jednym z najwierniejszych fanów tych śledzi). W tym roku w grudniu zauważyłam wyjątkowo wzmożoną aktywność wśród moich przyjaciół w temacie przepisu na śledzie pod pierzynką. (Małgoniu ciężarna jak wyszły?)
Ci, z którymi przeszłam przez liceum mają w pamięci ich smak z naszych klasowych wigilii, na które targałam z roku na rok coraz większy półmisek, bo i smakoszy przybywało, co roku.
A że mamy karnawał i czas na imprezy, szaleństwa i spotkania z przyjaciółmi to to jest fantastyczne danie na tego typu okazje.



Składniki:


  • 8 płatów śledziowych typu matijas,
  • 2 średniej wielkości cebule,
  • 2 duże kwaśne jabłka,
  • pół cytryny,
  • duży majonez kielecki,
  • 2 średniej wielkości buraki,
  • 5 jajek ugotowanych na twardo,

Do tych śledzi trzeba się nieco przygotować:
Płaty śledziowe namaczamy (można namoczyć je w ciepłej wodzie, przez około 2 godziny, zmieniając wodę przynajmniej raz). Namoczone śledzie kroimy w kawałki 2-3 centymetrowe.


Cebulę obieramy i kroimy w drobną kostkę.
Jabłka dokładnie myjemy (ja nie obierałam) i ścieramy na tarce i grubych oczkach.
Buraki dokładnie myjemy i gotujemy ok 2 godzin (ja obieram buraki jeszcze gorące, przelewam je zimną wodą, zakładam rękawiczki i obieram, skóra schodzi wtedy natychmiast) po ostygnięciu buraki ścieramy na tarce o grubych oczkach.


Jajka gotujemy na twardo (tj. do rondelka z zimną wodą wkładamy jajka i od momentu zagotowania się wody, gotujemy je przez 7-8 minut) Następnie jajka studzimy, obieramy ze skorupki i drobniusieńko siekamy. Będą stanowiły ostatnią warstwę pierzynki:)


I teraz wszystko układamy w takiej kolejności:

1. na dnie naczynia układamy pokrojone ŚLEDZIE,
  2. następnie idzie CEBULA pokrojona w kostkę,
3. trzecia warstwa to starte JABŁKA,
4. wszystko skrapiamy SOKIEM z połowy CYTRYNY,
5. kolejna warstwa to MAJONEZ, dokładnie rozprowadzony łyżką po całości (ok 4 łyżek, w zależności od wielkości naczynia),
6. warstwa BURAKÓW startych na tarce,
7. i znów MAJONEZ na całości,(to samo co w kroku nr.5)
8. posiekane JAJKA stanowią wierzchołek przepysznej góry lodowej.
Dobrze było by, aby danie to odpoczęło ok 30 minut w lodówce przed podaniem, u nas jednak jest to niemożliwe i potrafimy opędzlować przynajmniej pół od razu:)
śledzie przeszły oczywiście kontrolę jakości:)


3 Responses to “Śledzie pod pierzynką”

  1. najlepsze śledzie na świecie !

    OdpowiedzUsuń
  2. ja pameitam taka wigilie klasowa kiedy dostalam swoj wlasny osobisty polmisek :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Natanku, zupelnie o tym zapomnialam :-) jak widac sledzie maja wiecej fanow niz sie spodziewalam :-P

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.