Szparagi na 6 sposobów

czwartek, 7 czerwca 2012 · Posted in , , ,

wpis zrealizowany przy współpracy z www.whitechocolatemoccha.com 
 
Za nami Szparagowe Party, na którym wraz z moimi przyjaciółkami objadłyśmy się jak bąki:)
Szykowałam się do tego wieczory dość intensywnie, przeszukując internet wzdłuż i wszerz i wyczesując różne przepisy.

 To na co zwróciłam uwagę w pierwszej kolejności to to że jest mnóstwo przepisów na coś ze szparagami (makaron, zapiekankę, mięso itd itp). A brakowało przepisów na szparagi z...
Udało mi się jednak znaleźć kilka ciekawych propozycji które chciałabym Wam pokazać, opisać:)
Po pierwsze:
Przy zakupie szparagów szczególną uwagę zwracamy na ich zapach...uwierzcie mi się że nieświeże szparagi wyczujecie w ciągu sekundy, padając przy okazji trupem:) Generalnie bardzo często stosuję zasadę "na węch".
Gdzieś kiedyś wyczytałam że świeże szparagi przy potarciu o siebie powinny skrzypieć jak styropian, czyli tę zasadę również możecie zastosować.

Po drugie:
Białe szparagi się obiera, więc wybierać należy te grube.
Jeśli chodzi o zielone odłamujemy im tylko końcówki, więc możecie wybrać takie jakie Wam przypadną do gustu.

Koniec mądrzenia się!!
Kupiliśmy szparagi i co dalej?

1. Myjemy,
2. Białe obieramy, zostawiając główkę nietkniętą i odcinamy zdrewniałe końce
3. Zielonym odłamujemy zdrewniałą końcówkę.
4. Wrzucamy do wrzącej wody, posolonej
 - białe związujemy sznurkiem w pęczek i stawiamy do wody, która sięga do 3/4 ich wysokości, dzięki temu główki gotują się na parze, ok 8-10 min,
 - zielone gotuje się albo na parze (3-6 min), albo po prostu w garze (3-6 min), albo grilluje na patelni (do przypieczenia się boczków)

Białe szparagi:
- obieraczką do warzyw obrać szparagi,
- pęczek związać sznurkiem i wstawić do gotującej się wody która sięga do 3/4 ich wysokości,
- gotować przez  10 min, następnie wyłączyć płomień i pozostawić jeszcze na kolejne 10 min w gorącej wodzie.
Cienkie zielone szparagi:
- szparagi umyj i osusz,
- rozgrzej grillową patelnie ale nie dodawaj tłuszczu,
- wrzuć szparagi i grilluj :) obracając co jakiś czas na drugą stronę.
- po ok 12-15 min szparagi są gotowe
Zielone szparagi i te grubsze i te całkiem grube:
Ponieważ nie mam możliwości gotowania na parze (bo mi się do sitka nie zmieściły), po prostu, bezczelnie wrzuciłam je do osolonego wcześniej wrzątku i tak gotowałam prze 5 min.

Szparagi ogarnięte teraz warto było by jakieś sosy, sosiki, dodatki:)

DO BIAŁYCH:
1. Masło miętowe:
- w rondelku rozpuścić 100 g masła, doprawić solą i pieprzem,
- w moździerzu rozbić ok 20 listków mięty z kilkoma, dosłownie, kroplami soku z cytryny (lepiej potem doprawić niż by miało być zbyt cytrynowe),
- masło połączyć z miętową masą i polać BIAŁE szparagi.
 DO GRILLOWANYCH:
2. Oliwa z parmezanem:
- pół szklanki oliwy z oliwek,
- łyżeczka octu balsamicznego,
- pół łyżeczki soku z cytryny,
- sól, pieprz,
- parmezan skrojony w takie cienkie płatki, najlepiej obieraczką do warzyw,

Wszystko to wymieszać ze sobą i merdać w tym szparagami. pyyyyycha!!
 DO ZIELONYCH:
3. Vinegret , do słoiczka dodajemy:
- łyżka musztardy,
- 3 łyżki oliwy,
- łyżka octu winnego,
Potrząsnąć zamkniętym słoiczkiem i połączyć składniki. Doprawić solą i pieprzem. Można dodatkowo rozcieńczyć białym winem.
Polać szparagi sosem i jeśli macie ochotę posypać zieleniną: pietruszką, bazylią

 4. Sos maślano jajeczny:
- 3 żółtka,
- 3 łyżki masła,
- 2 łyżki śmietany,
- łyżka soku z cytryny,
- 2 łyżeczki majonezu,
- płaska łyżeczka musztardy,
- sól, pieprz
Masło roztopić w rondelku, żółtka zmiksować na gładką masę i wlać do niego gorące masło (mieszajcie cały czas żeby nie zrobiły się grudki). Dodać śmietanę, majonez, i musztardę. Składniki wymieszać doprawić sokiem z cytryny, solą oraz pieprzem. Polać szparagi
5. Zielone szparagi w cieście francuskim:
Piekarnik nagrzać do 200 st.
W przepisie napisane jest aby szparagi wcześniej obgotować. JA tego nie zrobiłam zapewne z lenistwa i zapominalstwa, i mimo to wyszło dobrze.
Ciasto francuskie pokroić w paski, tak samo zrobić z wędliną. Ja miałam akurat szynkę i polędwicę sopocką.
 Szparaga najpierw owijać wędliną a następnie ciastem francuskim. Ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Posmarować rozmąconym jajkiem i wstawić do pieca na 15 min.
 UWAGA!! Szparagi są strasznie gorące, dajcie im nieco ostygnąć.
 
6. Ostatni to pizza ze szparagami, przepyszna i chyba moja ulubiona!!
http://www.whitechocolatemoccha.com/2011/05/goraczka-szparagowa.html

wybaczcie jakość zdjęcia, ale za wszelką cenę chciałam Wam pokazać całe nasze menu!
A to moi mili, niekwestionowany zwycięzca wieczoru!!!!!!
To deser przygotowany przez Agę moją.
Boooooski!
Mam nadzieję, że właścicielka pozwoli przekazać co, jak, z czym do publicznej wiadomości, a wtedy napewno oszalejecie i Wy:)
Przepisy na miętowe masło oraz vinegret pochodzą z książki "Jamie w domu" Jamie'go Olivera

3 Responses to “Szparagi na 6 sposobów”

  1. To tradycyjnie - aaach widac moje rece! i mój nos :D
    szparagi wyszły pyyyszne ale wiecej białych nie kupie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Domiś, nie poddawaj się dziewczyno!! Białe też są pyszne:D

    OdpowiedzUsuń
  3. Haaaa!!!! Desssseeerrr - owszem zezwala się :D
    Merci - jestem wzruszona...

    Szparagi były pyszne!!! Mnie na kolana rzuciła pizza ;-)
    (i tylko i wyłącznie dlatego tak późno komentuję... z kolan powstawszy)

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.