Warszawa

czwartek, 21 lipca 2011 · Posted in


wpis zrealizowany przy współpracy z www.whitechocolatemoccha.com
Za oknem pogoda w kratkę, deszczowo, duszno i nieprzyjemnie.
Czemu więc nie wykorzystać tego czasu na zobaczenie czegoś ciekawego?
Korzystając z takiego właśnie dnia wybrałam się do Domu Spotkań z Historią na wystawę „Budujemy nowy dom. Odbudowa Warszawy w latach1945-1952” Wystawa została przygotowana przez varsavianistów Jerzego S. Majewskiego i Tomasza Markiewicza. Pomyślałam, że muszę to zobaczyć.
Mam w sobie dużo miłości do  naszej stolicy, lubię śledzić jej losy a szczególnie chłonę fotografie przedstawiające Warszawę z czasów dawnych.
 Plac Warecki (początkowo Plac Dzieciątka Jezus, po 1870 roku Plac Warecki, a od 1921 roku Plac Napoleona, dziś Plac Powstańców Warszawy), 1947. Fot. Edward Falkowski/CFK/FORUM
Idąc tam zupełnie nie spodziewałam się aż takiego poruszenia w sobie. Oglądałam zdjęcia i czułam jak wzruszenie targa mną od środka. Ogrom zniszczeń po wojnie, decyzje o odbudowie poszczególnych budynków, ich historie oraz siła i determinacja ludzi, którzy wrócili do totalnie rozgromionego miasta, podciągnęli rękawy i przez lata odbudowywali swoje miasto..z tym wszystkim można się zapoznać właśnie tam…Skąd oni mieli w sobie tyle woli walki? Nie wiem..ale właśnie to była pierwsza myśl która uderzyła mnie po wyjściu.
Odbudowa Warszawskiej Starówki która w 1980 r została wpisana na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Rynek Starego Miasta. Fot. Zdzisław Wdowiński/FORUM
 Zgodnie z ulotką DSH „Na wystawie prezentowane są unikatowe zdjęcia stolicy – wiele z nich publikowanych jest po raz pierwszy”. To zdecydowanie jedyna okazja żeby zobaczyć zdjęcie, spojrzenie na Stare Miasto z perspektywy Krakowskiego Przedmieścia. Po prawej stronie mamy Kościół Św. Anny, a potem zupełnie nic....gruzowisko...bałagan...to zdjęcia poruszyło mnie chyba najbardziej
Bardzo polecam.
Wstęp na wystawę jest bezpłatny, można ją odwiedzać do 15 listopada.

Dla chętnych i zainteresowanych tą tematyką polecam również stronę http://www.starawarszawa.pl/ gdzie można odbyć wirtualny spacer po Warszawie. Strona posiada częściowo porównanie jej elementów, kiedyś i teraz. Spędziłam przy niej ostatnio 3 godziny nie dowierzając własnym oczom.
Zdecydowanie największe wrażenie robi na mnie ul. Marszałkowska, Dworzec Warszawsko-Wiedeński no i oczywiście Pałac Saski….

Leave a Reply

Obsługiwane przez usługę Blogger.